2015-03-06
wyświetlono  ilość wyświetleń: 195062

Alarmy domowe a ubezpieczenie

Instalacja alarmu domowego wiąże się nie tylko z zabezpieczeniem przed włamaniem, ale również zwiększeniem poczucia bezpieczeństwa. Jeśli zaś zdecydujemy się dodatkowo zastosować system automatyki domowej zbudowany w oparciu o instalację alarmową, znacząco podniesiemy komfort życia. Wśród tych zalet łatwo zapomnieć o jeszcze jednym pozytywnym aspekcie posiadania instalacji alarmowej – zniżkach na ubezpieczenie.


Alarmy domowe a ubezpieczenie

fot. jarmoluk / domena publiczna

Tak, jak oczywistym jest, że dla każdego domu, mieszkania czy biura wykupujemy polisę ubezpieczeniową, tak samo często płacimy ustaloną z góry stawkę, nawet nie myśląc o tym, że można ją łatwo obniżyć. Tymczasem jednym z podstawowych czynników, które wpływają na koszt ubezpieczenia nieruchomości, jest jej zabezpieczenie, w tym instalacja alarmu domowego. Jednak musimy pamiętać o tym, że nie każdy alarm domowy uprawnia nas do zniżek. Jakie warunki należy spełnić, by ubezpieczyciel uwzględnił nasze wydatki na instalację alarmową podczas określania wysokości składki ubezpieczenia?

 

Jaki alarm zapewni zniżkę?

Planując montaż lub modernizację alarmu z myślą o uzyskaniu zniżek u ubezpieczyciela, należy przede wszystkim pamiętać, że poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe mają w tym zakresie różne wymagania. Z tego powodu należy zawsze dobrze poznać kryteria, jakimi kieruje się ubezpieczyciel. Wśród tych różnic da się jednak wskazać wiele podobieństw, na które zwraca uwagę praktycznie każde towarzystwo ubezpieczeniowe na rynku.

Wygodne sterowanie inteligentnym domem

Przede wszystkim elementy wchodzące w skład naszej instalacji alarmowej muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa, a co za tym idzie - posiadać odpowiadające im certyfikaty. Niektórzy ubezpieczyciele działający na naszym rynku, zwłaszcza firmy z Europy Zachodniej, do oceny alarmu stosują nowszą, europejską normę EN 50131, która zakłada podział systemów alarmowych na stopnie od 1 do 4. Aby nasz dom lub mieszkanie kwalifikowały się do zniżek na ubezpieczenie, wystarczy zazwyczaj, że zamontowany w nich system alarmowy posiada certyfikat stopnia 2 (GRADE 2).

Alarm lokalny

Gdy mówimy o technicznych aspektach instalacji alarmowej, innym istotnym elementem, mogącym mieć wpływ na uzyskanie zniżek u ubezpieczyciela, jest sposób komunikacji instalacji alarmowej. W praktyce możemy mówić o dwóch podstawowych rozwiązaniach: alarmie lokalnym oraz tzw. monitoringu. Alarm lokalny oznacza, że w przypadku włamania uruchamiana jest sygnalizacja za pomocą sygnalizatorów optyczno-akustycznych. Z kolei zastosowanie monitoringu powoduje, że informacja o włamaniu trafia również do agencji ochrony lub do policji. Choć brak monitoringu nie stanowi zazwyczaj przyczynku do odmowy udzielenia zniżek przez ubezpieczyciela, ich maksymalną wysokość możemy uzyskać często tylko w sytuacji, gdy nasza instalacja alarmowa realizuje tę funkcję.

 

Korzystaj z usług certyfikowanych instalatorów

Instalator

Poza czysto technicznymi wymogami, jakie ubezpieczyciele mają wobec instalacji alarmowej, równie istotny okazuje się dobór osoby, która będzie go montować. Towarzystwa ubezpieczeniowe, aby udzielić zniżki z tytułu posiadania alarmu domowego, wymagają zazwyczaj stosownych certyfikatów nie tylko od elementów systemu, ale również od jego instalatorów. Przede wszystkim brane jest pod uwagę, czy firma, która instaluje alarm, posiada wydawaną przez komisariat policji licencję pracownika zabezpieczeń technicznych. Dokument ten rozróżnia dwa stopnie. Licencja stopnia I daje uprawnienia do instalacji i serwisowania systemów alarmowych, a stopnia II - do wykonywania projektów instalacji. Oprócz powyższych uprawnień, dobrze jest, gdy instalator posiada aktualne certyfikaty przebytych szkoleń organizowanych przez producenta systemu alarmowego. Poświadczają one bardzo dobrą znajomość najnowszych rozwiązań oraz są potwierdzeniem kwalifikacji pracowników firmy instalatorskiej.

Systemy alarmowe stają się coraz bardziej rozbudowane, oferując całą gamę nowych funkcji. W związku z tym niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe do przyznania zniżek wymagają również podpisania umowy serwisowej. Tak samo jak w przypadku instalatorów, również firma serwisująca powinna posiadać stosowne certyfikaty i aktualne szkolenia. Z kolei umowa na serwisowanie alarmu powinna być podpisana na co najmniej ten sam okres, co polisa ubezpieczeniowa. Należy również zadbać o to, by serwisant przekazał nam książkę serwisową oraz co najmniej raz w roku przeprowadził odpowiednie testy, których wyniki będą w niej odnotowywane.

Dwa kroki do bezpieczeństwa i oszczędności

Choć spełnienie powyższych warunków może się wydawać trudne, w rzeczywistości wcale takie nie jest. Ważne jest jednak, by nasze wybory w tym zakresie dały nam gwarancję bezpieczeństwa - bo przecież decydując się na instalację alarmu domowego, myślimy przede wszystkim o tym. Dlatego powinniśmy pamiętać o:

1. wyborze urządzeń znanego, renomowanego producenta, którego szeroka oferta produktowa umożliwi dobranie odpowiednich elementów do systemu alarmowego w naszym domu czy mieszkaniu;

2. zdecydowaniu się na usługi firmy instalatorskiej, która posiada stosowne certyfikaty i uprawnienia, gwarantujące najwyższą jakość montażu i późniejszego serwisu naszej instalacji alarmowej.

Gdy zadbamy o spełnienie tych dwóch warunków, a także będziemy pamiętać o tym, by nasz inteligentny system alarmowy był regularnie serwisowany, nie tylko zapewnimy bezpieczeństwo swojej rodzinie i domowi, ale też uzyskamy duże oszczędności dzięki zniżkom u ubezpieczyciela.

 

 
oceń artykuł:  

CHCESZ ZADBAĆ O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO?

Zostaw nam swój e-mail, a powiadomimy Ciebie o nowych artykułach



KOMENTARZE:

BIULETYN BEZPIECZEŃSTWA

Jeśli chcesz dostawać aktualizacje serwisu dopisz się do newslettera

PATRON SERWISU

Inteligentne Systemy Alarmowe

 

OBSERWUJ NA GOOGLE+

 

 

PARTNERZY

Dobre Domy Dobre domy Archeton

TWOJE PYTANIE